Soalan Lazim 15 Baiah Di Antara Rukun Wal Makam
Untuk menjawab soalan ini kita mesti mengenal
tokoh-tokoh penyelamat yang belum dimatikan dan akan keluar di akhir zaman.
Umat manusia dalam agama-agama samawi
menantikan tokoh-tokoh penyelamat mereka menurut berita yang disampaikan oleh nabi-nabi atau rasul-rasul
mereka.
Rasulullah (S) mengingatkan tiap-tiap agama
samawi ini berpecah kepada lebih 70 kelompok (firqah) masing-masing. Maka sudah
tentu berita besar menantikan tokoh-tokoh itu menjadi sulit dan sukar difahami.
Tokoh-tokoh ini datang di akhir zaman atau ketika kiamat kecil. Ia telah
disebut di dalam perkhabaran (hadits dan atsar) dan kitab-kitab dari kalangan
Sunni dan Syiah. Antaranya tokoh-tokoh yang diangkat oleh Allah yang belum
dimatikan dan akan keluar di akhir zaman itu adalah:
1. Nabi Khidir (as): bagi
umat dahulu kala
2. Nabi Elia (as): Nabi
Bani Israil
3. Nabi Isa (as) atau Isa
Al-Masih (Penyelamat): Bagi Umat Kristian.
4. Imam Muhammad Al-Hassan Al-‘Askari Al-Mahdi Al-Muntadzar menurut Muslim Syi’ah dan sebahagian Muslim
Sunni.
5. Imam Mahdi (Ahmad) menurut
Muslim Sunni yang lahir di akhir zaman.
Semua tokoh-tokoh ini pernah menjadi nabi
atau rasul atau washiy (khalifah Rasul) kecuali yang ke lima iaitu Imam Mahdi menurut
Muslim Sunni yang lahir di akhir zaman.
Pemberitaan yang diambil dari Al-Quran dan
perkhabaran hadits-hadits dan atsar dan juga dari kitab-kitab yang mengulas semua
tokoh-tokoh ini seolah-olah atau kadang-kala mempunyai percanggahan dan amat
sulit lagi bila membicarakan keadaan dan cara bagaimana mereka (semua tokoh-tokoh
ini) boleh hadir atau pengutusan semula mereka pada masa yang sama iaitu pada
akhir zaman.
Dan di
samping itu ada tokoh-tokoh
negatif seperti Dajjal (Masih Al-Dajjal), Ya’juj Makjuj, Al-Sufyani, Wahabi dan
masyarakat Islam sendiri yang menentang Ahli Bait Rasulullah (S).
Tokoh ke 4 Imam Muhammad Al-Hassan
Al-‘Askari Al-Mahdi Al-Muntadzar adalah tokoh utama kerana ia adalah umat
Muhammad atas tokoh-tokoh Nabi Khidir (as): Nabi Elia (as): Nabi
Isa (as) atau Isa Al-Masih yang juga akan keluar pada akhir zaman, mereka
seperti sabda Rasulullah (S)
1.
Diriwayat
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bagaimana
agaknya kamu bila Isa Ibnu Maryam turun di antaramu dan pada ketika itu imam
kamu adalah salah seorang daripada kamu”. (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
2.
Abu Nua’im
meriwayatkan daripada Jaabir katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Isa anak
Maryam akan turun. Maka berkatalah pemimpin mereka, Al Mahdi, “Silalah menjadi
imam sembahyang untuk kami!” tetapi Nabi Isa berkata, “Sesungguhnya sebahagian
kamu adalah pemimpin kepada sebahagian yang lain (Baginda menyatakan begitu
sebagai menyatakan penghormatan Allah kepada ummat ini)”. ((Al Hawi Li Al
Fatawi j.2 ms.64)
Malangnya, sebahagian besar umat Islam (Syiah
dan sunnah) awam tidak menelaah kitab-kitab dan pandangan-pandangan ulama
mereka dan merasa cukup dengan apa yang dikatakan orang-orang yang berpakaian
penuntut ilmu.
Ringkasnya tokoh ke 4 iaitu Imam Muhammad Al-Mahdi
Al-Muntadzar menurut Muslim Syi’ah dan sebahagian Muslim Sunni akan dibai’ah di
antara Rukun dan Makam di Mekan.
Dan Imam Mahdi (Ahmad) menurut
Muslim Sunni yang lahir di akhir zaman sebenarnya yang akan membantu
mempersiapkan segala keperluan sebelum zuhur bapanya Imam Mahdi Utama itu.
Mari kita lihat hadits-hadits berikut:
Abu Jaafar berkata:
يخرج شاب من بني هاشم بكفه اليمنى خال من خراسان
برايات سود ، بين يديه شعيب بن صالح ، يقاتل أصحاب السفياني فيهزمهم
(Keluar seorang pemuda dari Bani Hashim di Kufah dari arah
Khurasan membawa panji-panji hitam, di tangan bernama Syu3aib bin Shaleh,
berjuang menentang tentera Al-Sufyani dan mengalahkan mereka) [9].
Dari Ali katanya:
تخرج رايات سود تقاتل السفياني ، فيهم شاب من بني
هاشم ، في كتفه اليسرى خال ، وعلى مقدمته رجل من بني تميم ، يدعى شعيب بن صالح ،
فيهزم أصحابه
(Keluar panji-panji
hitam menggempur Al-Sufyani, termasuk seorang pemuda dari Bani Hashim, bapa
saudaranya di kiri, dan yang mendahuluinya seorang lelaki dari Bani Tamim,
bernama Syu3aib bin Shaleh, mengalahkan sahabat-sahabatnya) [10].
Ammar bin Yasir berkata:
إذا بلغ السفياني الكوفة
وقتل أعوان آل محمد خرج المهدي على لوائه شعيب بن صالح
Jika Al-Sufyani
sampai Kufah dan membunuh beberapa teman Aalii Muhammad, keluar Al-Mahdi datang
atas panji-panji Syuaib bin Saleh) [11].
Jadi Pemuda Tamimi (Bani Tamim) adalah Syu3aib
bin Shaleh, salah seorang pemimpin muda dari Bani Hashim, dia adalah seorang
anak dari Al-Hussein, dan lelaki ini adalah ditentukan oleh riwayat dari Ammar
bin Yassir sesungguhnya dia adalah Al-Mahdi.
Untuk mengukuhkan kesimpulan ini lebih:
Muslim meriwayatkan dalam Shahihnya, dan Ahmad
di dalam Musnadnya, dari Abi Qalabah, dari Tsaubaan bersabda: Rasulullah
(Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam):
وإذا رأيتم الرايات السود
قد جاءت من قبل خراسان، فأتوها فانّ فيها خليفة اللّه المهدي
(Jika kamu melihat panji-panji hitam datang dari arah Khurasan,
datanglah kepadanya kerana di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi) [12].
Dan kita perhatikan apa yang diriwayatkan oleh
Ibn Majah dari Abi Qalabah, dari Abi Asmaa’ Al-Rahbiy, dari Tsaubaan berkata,
Rasulullah: (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam) bersabda:
يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلّهم ابن خليفة، ثمّ لا
يصير إلى واحد منهم، ثمّ تطلع الرايات السود من قبل المشرق ويقتلونكم قتلاً لم
يقتله قوم ـ ثمّ ذكر شيئاً لا أحفظه ـ فقال: فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على
الثلج فانّه خليفة اللّه المهدي
(pertempuran yang
kamu pendamkan antara tiga pihak kesemua mereka anak-anak Khalifah, maka tidak
berlaku kepada seseorang dari mereka, kemudian muncul panji-panji hitam datang
dari arah timur. Dan terjadi perperangan yang belum pernah berlaku pada suatu
kaum dan kemudian menyebut sesuatu yang tidak aku ingat, lalu baginda bersabda:
Jika kamu melihatnya maka berbai’ahlah padanya walaupun kamu terpaksa merangkak
di atas salji, kerana dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [13].
Oleh itu Khalifah Allah Al-Mahdi (Ahmad) membawa
panji-panji hitam akan datang dari Khurasan atau dari arah timur.
Tetapi Al-Mahdi keluar di Mekah, dan Mekah bukan
dari arah Timur (Negara Arab), apakah jalan keluar dari pertentangan ini? Mari
kita baca riwayat-riwayat ini:
عن عبد الله بن مسعود، قال: بينما نحن عند رسول
الله صلى الله عليه وآله وسلم إذ أقبل فتية من بني هاشم، فلما رآهم النبي صلى الله
عليه وآله وسلم اغرورقت عيناه وتغير لونه، قال: ( فقلت: ما نزال نرى في وجهك شيئا نكرهه!
فقال: إنا أهل بيت اختار الله لنا الآخرة على الدنيا، وإن أهل بيتي سيلقون بعدي
بلاء وتشريدا وتطريدا حتى يأتي قوم من قبل المشرق معهم رايات سود، فيسألون الخير
فلا يعطونه، فيقاتلون فينصرون، فيعطون ما سألوا فلا يقبلونه حتى يدفعوها إلى رجل
من أهل بيتي فيملؤها قسطا كما ملؤوها جورا )
Dari Abdullah bin
Mas3ud katanya: kami berada di sisi Rasulullah (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi
wa sallam) dan kerana baginda menerima kedatangan pemuda-pemuda dari Bani
Hashim, dan apabila baginda (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam) melihat
mereka mengalir air matanya dan berubah warna (wajah baginda), katanya lagi:
(Aku berkata: Mengapa kami masih melihat di wajah mu sesuatu yang tidak
disenangi!: Baginda bersabda: Sesungguhnya Ahl Al-Bait Allah memilih akhirat
berbanding dunia, bahawa Ahl Al-Baitku akan menerima ujian selepasku, menjadi
buruan dan dikerumuni (musuh), sehingga datang satu kaum dari timur dengan
panji-panji hitam, kemudian orang-orang meminta kebaikan dan dia tidak
memberinya, kemudian mereka dibantu dalam perjuangan, maka diberikan apa yang
mereka minta tidak menerimanya sehingga mereka dihantar seorang lelaki dari Ahl
Al-Baitku yang memenuhinya dengan keadilan sebagaimana sebelumnya depenuhi
dengan ketidakadilan) [14].
Dalam riwayat ini: panji-panji hitam mereka
diserahkan kepada kepada seorang lelaki dari Ahl Al-Bait Rasulullah (S), yang
juga dikenali sebagai Al-Mahdi.
Mereka memudahkan Al-Mahdi sebagaimana
diriwayatkan daripada Abdullah bin al-Harith bin Juz’i Al-Zubaidi berkata:
قال رسول الله : يخرج ناس
من المشرق ، فيوطئون للمهدي
(Rasulullah bersabda: keluar orang dari Timur, yang akan
memudahkan bagi Al-Mahdi) [15].
Mereka adalah ansarnya, seperti yang
dinyatakan dari Ali (as) katanya:
ويحاً
للطالقان، فإن لله عز وجل بها كنوزاً ليست من ذهب ولا فضة، ولكنَّ بها رجالاً
عرفوا الله حق معرفته ، وهم أنصار المهدي آخر الزمان
"Berita gembira kepada Thaliqan, Allah AWJ mempunyai
khazanah yang bukan emas dan bukan perak, tetapi terdapat orang-orang yang
mengetahui haq makrifah Allah. Dan mereka adalah para ansar Al-Mahdi di akhir
Zaman." [16].
Tiada jalan keluar dari percanggahan -
terutama dengan kesahan sebahagian riwayat daripada Timur itu
sekurang-kurangnya -sama dengan mengatakan bahawa Al-Mahdi, yang datang dengan
panji-panji Timur adalah anak Imam Al-Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) yang
muncul di Makkah.
Mujurlah, kita ada riwayat yang merujuk kepada
pengertian ini:
عن علي قال: ( إذا بعث السفياني إلى المهدي جيشاً
فخسف بهم بالبيداء وبلغ ذلك أهل الشام ، قالوا لخليفتهم: قد خرج المهدي فبايعه
وادخل في طاعته وإلا قتلناك فيرسل إليه بالبيعة ، ويسير المهدي حتى ينزل بيت
المقدس وتنقل إليه الخزائن وتدخل العرب والعجم وأهل الحرب والروم وغيرهم في طاعته
من غير قتال ، حتى تبنى المساجد بالقسطنطينية وما دونها . ويخرج قبله رجل من أهل
بيته بأهل المشرق يحمل السيف على عاتقه ثمانية أشهر، يقتل ويمثل ويتوجه إلى بيت
المقدس فلا يبلغه حتى يموت)
Dari Ali katanya:
(Jika Al-Sufyani menghantar tentera kepada Al-Mahdi maka mereka akan tenggelam
di Al-Baidaa’ dan sampai penduduk Syam, mereka berkata kepada Khalifah
mereka: telah keluar Al-Mahdi maka berbai’ah padanya dan mentaatinya dan jika
tidak kami akan membunuhmu dan kemudian menghantar kepadanya bai’ah, dan
Al-Mahdi akan berjalan sehingga sampai Bait Al-Maqdis dan Dan dibawakan
kepadanya peti-peti khazanah dan akan disertai orang-orang Arab, Parsi dan
ketenteraan dan orang-orang Rom dan lain-lain dalam mentaatinya bukan secara
pertempuran, sehingga masjid-masjid dibina di Constantinople dan di bawahnya.
dan keluar menemuinya seorang lelaki dari Ahli Baitnya bersama orang-orang
Timur membawa pedang di bahunya selama lapan bulan, membunuh dan menghukum dan
menuju ke Bait Al-Maqdis tidak disedarinya sehingga dia mati) [17].
Al-Mahdi yang keluar dari timur adalah dari Ahli Bait
Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) yang keluar di Mekah.
Dengan membezakan antara Al-Mahdi pemilik
panji-panji hitam dan dia adalah Al-Mahdi yang lahir di akhir zaman dan yang
bernama Ahmad, dan bapanyaa adalah Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hasan,
membolehkan kita untuk mencari penyelesaian yang tepat kepada banyak riwayat
yang kelihatan bercanggah, seperti apa yang diriwayatkan daripada Ali (as)
[18], katanya:
((
يفرج [ الله ] الفتن برجل منا, يسومهم خسفا, لا يعطيهم إلا السيف, يضع السيف على
عاتقه ثمانية أشهر, [ هرجا ] حتى يقولوا: والله ما هذا من ولد فاطمة, لو كان من
ولدها لرحمنا, يغريه الله ببني العباس وبني أمية))
(([Allah] melepaskan (melapangkan) kita dari fitnah melalui
seorang lelaki daripada kita, mengenakan Kehinaan, Tidak diberikan kepada
mereka melainkan pedang, dan meletakkan pedang di bahunya selama lapan bulan,
[kekecohan] sehingga mereka berkata: Demi Allah, apakah ini anak Fatimah, jika
dia anaknya, dia akan berlemah lembut, Allah memerangkapnya seperti Bani Abbas
dan Bani Umaiyah)) [19].
Hadits ini, yang menggambarkan Al-Mahdi, Ia
terbabit dalam peperangan yang bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh Abu
Hurairah, katanya:
يبايع المهدي بين الركن
والمقام, لا يوقظ نائما, ولا يهريق دما
(Al-Mahdi dibai’ah di antara Rukun dan Maqam, tidak terjaga dari
tidur, dan tidak menumpah darah) [20].
Maka yang terbabit dalam peperangan dan terus
membelenggu adalah Al-Mahdi akhir zaman yang membawa panji-panji hitam, dan
Al-Mahdi, yang tidak menumpah darah adalah Imam Mahdi Muhammad bin al-Hasan
(as) yang keluar di Mekah.
Di dalam Musnad Imam Ahmad, beliau
mengeluarkan sebuah hadith daripada Abu Qatadah ra bahawa Rasulullah SAW
bersabda :
"Diberikan bai'ah kepada seorang lelaki di tempat antara rukun (Hajar al-Aswad) dan maqam (Maqam Ibrahim) dan tidak ada yang menduduki Bait Allah (pada masa itu) kecuali yang berhak melakukannya."
Daripada Ummu Salamah, diriwayatkan secara
marfu' :
"Akan terjadi perbezaan pendapat ketika wafatnya seorang khalifah. Kemudian salah seorang lelaki penduduk Madinah pergi keluar menuju Makkah. Penduduk Makkah menemuinya, memintanya keluar dari rumah, padahal ia tidak menyukainya. Kemudian mereka membai'ah lelaki itu di antara rukun (Hajar al-Aswad) dan maqam (Maqam Ibrahim). Kemudian datanglah satu pasukan dari Syam untuk memeranginya. Pasukan itu diserang di padang pasir yang tandus, yang terletak di antara Makkah dan Madinah. Ketika orang-orang soleh Syam dan sekelompok orang Iraq mengetahui itu, mereka mendatangi lelaki tersebut dan membai'ahnya (di antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim). Saat itu muncul seorang lelaki Quraisy yang memiliki garis keturunan daripada pihak ibu Bani Kilab. Lalu lelaki Quraisy itu mengirimkan pasukan untuk memerangi orang-orang yang membai'ah tadi berhasil mengalahkan pasukan yang dikirim lelaki Quraisy itu. Pasukan lelaki Quraisy tersebut bagaikan anjing. Merugilah orang-orang yang tidak menyaksikan rampasan perang Bani Kilab itu. Kemudian lelaki itu membahagikan harta itu. Dia menerapkan sunnah Nabi SAW sehingga Islam menjadi terhormat di muka bumi ini. Lelaki itu (al-Mahdi) memerintah selama tujuh tahun, kemudian wafat dan kaum Muslimin mensolatkannya." {11}
_______________________
[7] - Ibn Hammad / 85 dan dari
Al-Hawiy: 2/68, dan Al-Qaul Al-Mukhtashar / 22, dan Fawaid Al-Fikr / 18.
[8] - Al-Mukhtashar / 7,
[9] - Ibn Hammad / 84 dan 3uqud Al-Durar / 128, dan Al-Hawiy: 2/68.
[10] - Ibn Hammad: 1/314 dan dari Al-Hawiy: 2/69, dan Jami3 Al-Jawami3: 2/103.
[10] - Ibn Hammad: 1/314 dan dari Al-Hawiy: 2/69, dan Jami3 Al-Jawami3: 2/103.
[11] - Ibn Hammad: 1/314, dan Al-Hawiy: 2/68.
[12] - Shahih Muslim: 8 | 171, Bab kemusnahan Umat ini, sebahagian
daripada sebahagian mereka, Kitab Al-Fatan.Musnad Ahmad: 5 | 277.
[13] - Sunan Ibn Majah: 2 | 1376 No 4084. lihat juga Hadith Al-Nabawiy 20 - halaman 5 dan katanya dalam Al-Zawaid: Sanadnya shahih, orang-orang yang boleh dipercayai. Dan Al-Mahdi Al-Muntadzar(as) berdasarkan Al-Hadits dan Al-Atsar yang Shahih - Dr Abd Al-3alim Abd Al-3adzim Al-Bastawiy - halaman 203: berkata Al-Albaniy pada salisilah Hadits lemah dan maudhu3: "Sana perawainua baik semua orang-orangnya boleh dipercayai (tsiqah), dan mempunyai saksi yang mencukupi." Dan juga dalam ulasannya dalam Misykah Al-Mashabih,. Beliau berkata dalam Shahih Al-Jami3 Al-Shaghir: "Shahih" Kesimpulan: Sanadnya Hasan.
[14] - Sunan Abi Dawud 4 / 107. Dan Al-Raudd Al-Fasih Jilid 4 - halaman 2. Dan Kasyfu Al-Ghammah 2 / 473. dan Al-3arif Al-Wardiy: Jilid 48 - halaman 59.
[13] - Sunan Ibn Majah: 2 | 1376 No 4084. lihat juga Hadith Al-Nabawiy 20 - halaman 5 dan katanya dalam Al-Zawaid: Sanadnya shahih, orang-orang yang boleh dipercayai. Dan Al-Mahdi Al-Muntadzar(as) berdasarkan Al-Hadits dan Al-Atsar yang Shahih - Dr Abd Al-3alim Abd Al-3adzim Al-Bastawiy - halaman 203: berkata Al-Albaniy pada salisilah Hadits lemah dan maudhu3: "Sana perawainua baik semua orang-orangnya boleh dipercayai (tsiqah), dan mempunyai saksi yang mencukupi." Dan juga dalam ulasannya dalam Misykah Al-Mashabih,. Beliau berkata dalam Shahih Al-Jami3 Al-Shaghir: "Shahih" Kesimpulan: Sanadnya Hasan.
[14] - Sunan Abi Dawud 4 / 107. Dan Al-Raudd Al-Fasih Jilid 4 - halaman 2. Dan Kasyfu Al-Ghammah 2 / 473. dan Al-3arif Al-Wardiy: Jilid 48 - halaman 59.
[15] - Diriwayatkan oleh Ibn Majah: 2/1368. Begitu juga Al-Thabraani
dalam Al-Ausath: 1/200, jalan yang lain. dari keterangan Al-Syafi3i / 490, dan
berkata: Hadits ini Hasan Shahih perawinya Tsiqah dan diakui, 3uqud Al-Durar /
125, dan Tazhkirah Al-Qurthubiy / 699, dan Faraid Al-Samthin: 2/333, dan
Kharidah Al-3ajaib / 257, dan Tahfah Al-Asyraf: 4/307, dan Al-Manar Al-Munif /
145, dan Fatan Ibn Katsir: 1/41 dan Al-Hafidz Al-Maghribi / 555, dan berkata:
Haditsnya Shahih, dan Muhammad bin Marwan tsiqah yang dinaqalkan oleh Al-Tha
dari (Ibn Khaldun) dari Yahya bin Mu3in dan Abi Dawud dan Ibn Hibban pada
ungkapan-ungkapan yang berbeza didokumenkan dengan berbeza-beza.. Dan kata Abu
Zar3ah, tidak boleh diterima, kerana ia tidak menunjukkan wajaran bukti yang
adil ditulis kepadanya daripada yang lain, tetapi ada yang lebih teruk
berbanding (ilmu) Al-Rijal iaitu Yahya bin Mu3in, dan juga ditinggalkan riwayat
dari Abdullah bin Ahmad, Adapun kata-kata Al-Bazzaar bahawa yang mengikutnya
sepenuhnya oleh salah satu jalan dari sheikhnya jika mungkin, walaupun jalannya
mutlak selain Muslim apa yang didakwanya telah diusahakan padanya.. hingga
akhir.
[16] - lihat Al-Hawiy oleh Al-Suyuthiy: 2/82, dan Kanz Al-3amal: 7/262,
dan pada riwayat Yanabi3 Al-Mawaddah / 449: (Bakhkh Bakhkh oleh Al-Thalaqaan).
[17] - Ibn Hammad: 1/349, dan 3uqud Al-Durar / 129, dan Al-Hawiy: 2/70,
dan Jami3 Al-Jawami3: 2/103, dan Al-Maghribiy / 579.
[18] - dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 130.
No comments:
Post a Comment