Seruan Muhammad (S) adalah dakwah umum
dan menyeluruh, seolah-olah ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi
malah lebih dari itu. Dan makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab
yang ada di dalam Taurat, Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,
﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى
بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ
وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾
(Dia
telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan kepada Nuh
dan nabi yang Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa yang telah Kami wasiatkan
kepada Ibrahim, Musa dan Isa untuk menegakkan agama... ) [Al-Syuraa 42:13]
Jadi kita dapati bahawa Rasulullah (S)
berhadapan dengan ulama daripada tiga agama ketuhanan yang
diputarbelitkan iaitu Hanafi (Hanif), Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas bahawa
menghadapi ketuhanan ulamak-ulamak yang menyeleweng dalam ideologi atau dalam
undang-undang oleh nafsu mereka, adalah lebih sukar daripada menghadapi
orang-orang musyrik atau seorang atheis yang tidak percaya kepada kewujudan
Allah. Ia adalah kerana ketuhanan ulamak yang sesat menterjemahkan perkataan
Allah mengikut nafsunya, dan dia menggambarkan ideologi ketuhanan juga menurut
nafsunya, dan dia membentangkan hujah-hujah dan kesilapan untuk membuktikan
kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh itu, orang yang memfitnah mempunyai banyak
hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya, kerana baginda (S)
bersabda , ("Orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan
kepalsuan untuk meyakinkan dirinya sehingga masanya tiba, maka apabila tiba
masanya, fitnahnya akan membakarnya di dalam api. "). [Wasail
Al-Syiah Jilid 12 halaman 198 riwayat 8]
Oleh itu, saya mengatakan bahawa jika Muhammad
(S) tidak menyeru dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang akan dapat
melakukannya. Oleh itu baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa yang diterima
tidak ada manusia lain yang boleh bertolak ansur dan baginda pun menyampaikan
dakwah, yang berhadapan dengan ulamak yang sesat dan zalim yang menguasai
rakyat. Pada satu masa baginda akan menghadapi mereka dengan pengetahuan
baginda yang hanya melahirkan Ali as, kerana baginda adalah pintu kepadanya (S)
, baginda menjelaskan dengan sabdanya,
("Aku adalah
kota ilmu dan Ali adalah pintunya.")
Dan pada masa yang lain baginda akan
menghadapi mereka dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan baginda kepada
Allah, yang tidak pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di bandar Al-Taif
baginda berdiri di atas batu-batu yang menyebabkan badan mulianya mengalir
darah, penuh dengan kesakitan dan berdoa kepada Allah dengan katakata yang,
apabila mendengarnya, hati orang yang beriman akan bergoncang dan mereka akan
mencucurkan air mata,
("Ya Tuhanku, kepada Engkau aku mengadu
akan kekurangan kekuatanku, kekurangan cara, dan penghinaan di hadapan manusia.
Kepada siapa yang Engkau hadapkan aku, wahai Tuhan yang menguasai dan Engkaulah
Tuhanku? Adakah Engkau hadapkan aku kepada musuh yang Engkau telah diberikan
kawalan ke atasku, atau kepada yang jauh yang menerimaku dengan kekejaman? Jika
Engkau tidak marah denganku, maka aku tidak peduli ... ") [Bihar Al
-Anwar Vol 19 halaman 22]
Muhammad (S) tidak peduli apabila
orang-orang bodoh menghasut anak-anak mereka untuk melontar baginda dengan batu
menyebabkan baginda berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda tidak peduli
jika manusia menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan kesakitan baginda
apabila mereka tidak beriman, kerana baginda melihat neraka yang mengintai di
hujung jalan yang mereka pilih. Oleh itu, Muhammad (S) diutus, pada satu
masa yang menyeru ke jalan Allah dengan hikmah dan berbicara, dan pada masa
yang lain berhujah dengan cara yang terbaik, dan pada masa yang lain melawan
orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan melayan mereka dengan ketegasan,
kesemuanya selama dua puluh tiga tahun, di mana Rasulullah (S) tidak
berehat dan tidak henti-henti berbicara, berhujah, berjuang, dan menyeru kepada
Allah sehingga nafas yang terakhir. Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda keluar
sambil bersandar pada Ali (as) dan Al-Abbas as, menggesa manusia untuk berjihad
dan menyertai tentera Usama bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam ketaatan
kepada Tuhan dan dalam ibadah yang baginda gagahkan sehingga Allah awj tujukan
kepadanya,
﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى﴾
Tha Ha * Kami tidak menurunkan
Al-Quran kepadamu supaya Engkau menanggung kesusahan.. ) [Tha Ha 20:1-2]
dan dengan kemurahan hati dan zuhud di dunia
ini, sehingga baginda (S) berkata kepada umat Islam ,
("Demi Allah
yang menguasai jiwaku, jika aku mempunyai banyak lembu sebagai pokok Tohamah,
aku akan membahagikannya di antara kamu. Maka kamu tidak akan menganggap aku
pembohong, pengecut, atau bakhi .") [Al- Wasail Vol 7 halaman
26-27 riwayat 2. Majma Al- Zawaid Vol 5 halaman 239.]
Walaupun harta rampasan peperangan yang
banyak, baginda (S) hanya mengambil sedikit dan apa yang mencukupi, begitu banyak yang
Hafsah dan Aishah mengadu kerana kehidupan terhad, dengan itu ayat-ayat
penggantian terkenal dalam al-Quran diturunkan. Jika hari ini kita mempunyai umat Islam
yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada contoh Muhammad (S) , Islam akan menang
atas segala agama.
Dakwah Nabi Muhammad (S) mencakup
semua yang berada di bawah dakwah para nabi sebelumnya: Menyeru manusia dengan lembut
dan belas kasihan, menyerang mereka dengan ketegasan dan kekerasan,
menghancurkan berhala, membunuh musuh-musuh Allah dan mengancam mereka dengan kesalahan mereka
di dunia ini dan di akhirat . Rasulullah (S) itu sangat lembut, penyayang, dan
sabar dengan orang-orang beriman, dan sangat keras, kasar, dan ganas dengan orang-orang
kafir. Percanggahan luaran di antara keseimbangan dakwah Ilahi dan kebenaran ini
tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang besar seperti Muhammad (S) , satu jiwa yang
memegang Syurga di sebelah tangan dan Neraka di sebelah tangan yang lain untuk
ditunjukkan di hadapan manusia, menjanjikan berita gembira kepada orang-orang beriman
dan peringatan dan ancaman kepada orangorang kafir,
﴿وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا
أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَنَذِيراً﴾
(Kami
turunkan Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran ia diturunkan; dan
tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa
amaran) [Al-Israa’ 17:105]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan ,
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ
عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا * قَيِّماً لِيُنْذِرَ
بَأْساً شَدِيداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ
الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾
(1 Segala puji bagi Allah, yang telah menurunkan kepada
hamba-Nya Al Kitab dan tidak dijadikan dalamnya penyimpangan apapun. 2 Tetap
lurus, untuk memperingatkan azab berat dari sisiNya dan memberikan berita
gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal saleh bahwa mereka akan
memperoleh balasan yang baik.) [Al-Kahf 18:1-2]
Perkara yang paling penting yang membezakan
seruan Rasulullah (S) adalah bahawa ia ada suatu mohor risalah ketuhanan, dan sudah
tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu, amaran, janji, dan ancaman yang dibawa oleh
Rasulullah (S) , dan pelaksananya adalah dari keturunan Nabi (S) dan dia adalah
Imam Al-Mahdi as.
Akibatnya, Janji sebenar yang Allah SWT
janjikan kepada semua nabi dan rasul sudah dekat. Dan Hari Yang Dikenal Yang Dijanjikan
Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah dekat, dan itu adalah hari akhirnya
(Iblis).Allah Yang Mahakuasa mengatakan,
﴿أَتَى
أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
(Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah,
maka janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha Tinggilah atas
apa yang mereka persekutukan denganNya. [Surat An- Nahl 16:1]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan,
﴿اقْتَرَبَ
لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾
(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya
sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.) [Surat
Al-Anbya 21:1]
Allah juga berfirman,
﴿اقْتَرَبَتِ
السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا
سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾
(Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah
bulan. * Dan kalau mereka melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar
sambil berkata: (Ini ialah) sihir Yang terus menerus berlaku.") [Al-Qamar
54:1-2]
Akhirnya, saya mengatakan bahawa dakwah para
rasul mempunyai banyak pengajaran dan orang yang beriman akan mendapat manfaat
daripadanya untuk menjadi seorang penyokong dari Ansar Imam Al-Mahdi (as) dan
bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya.
Dan dakwah para rasul mempunyai Kebenaran,
pertempuran yang perlu diperjuangkan oleh orang yang beriman yang mahu
menyokong Imam Al-Mahdi as, dari perjuangan, pengalaman pahit, kerja keras,
jihad, membunuh, bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui badan untuk jiwa dan
roh, untuk ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk penyingkiran dan
kekurangan penyokong; sakit, dan kesakitan.
﴿حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى
نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾
(Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata,
"Bilakah datang pertolongan Allah?" Sesungguhnya pertolongan Allah
sudah dekat.) [Al-Baqarah 2:214]
Untuk mengetahhui Lebih Lanjut sila Layari
No comments:
Post a Comment