Asas-asas
|
Pencerahan
dari Dakwah Nabi Muhammad (S)
Seruan Muhammad (S) adalah dakwah umum dan menyeluruh, seolah-olah ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi malah lebih dari itu. Dan makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab yang ada di dalam Taurat, Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,
﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى
أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾
(Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah
diwasiatkan kepada Nuh dan nabi yang Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa
yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa untuk menegakkan
agama... ) [Al-Syuraa 42:13]
Jadi kita dapati bahawa Rasulullah
(S) berhadapan dengan ulama daripada tiga agama ketuhanan yang
diputarbelitkan iaitu Hanafi (Hanif), Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas
bahawa menghadapi ketuhanan ulamak-ulamak yang menyeleweng dalam ideologi
atau dalam undang-undang oleh nafsu mereka, adalah lebih sukar daripada
menghadapi orang-orang musyrik atau seorang atheis yang tidak percaya kepada
kewujudan Allah. Ia adalah kerana ketuhanan ulamak yang sesat menterjemahkan
perkataan Allah mengikut nafsunya, dan dia menggambarkan ideologi ketuhanan
juga menurut nafsunya, dan dia membentangkan hujah-hujah dan kesilapan untuk
membuktikan kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh itu, orang yang memfitnah
mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya, kerana
baginda (S) bersabda , ("Orang yang memfitnah mempunyai banyak
hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya sehingga masanya tiba,
maka apabila tiba masanya, fitnahnya akan membakarnya di dalam api.
"). [Wasail Al-Syiah Jilid 12 halaman 198 riwayat 8]
Oleh itu, saya mengatakan bahawa
jika Muhammad (S) tidak menyeru dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang
akan dapat melakukannya. Oleh itu baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa
yang diterima tidak ada manusia lain yang boleh bertolak ansur dan baginda
pun menyampaikan dakwah, yang berhadapan dengan ulamak yang sesat dan zalim
yang menguasai rakyat. Pada satu masa baginda akan menghadapi mereka dengan
pengetahuan baginda yang hanya melahirkan Ali as, kerana baginda adalah pintu
kepadanya (S) , baginda menjelaskan dengan sabdanya,
("Aku adalah kota ilmu dan Ali
adalah pintunya.")
Dan pada masa yang lain baginda akan
menghadapi mereka dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan baginda
kepada Allah, yang tidak pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di
bandar Al-Taif baginda berdiri di atas batu-batu yang menyebabkan badan
mulianya mengalir darah, penuh dengan kesakitan dan berdoa kepada Allah
dengan katakata yang, apabila mendengarnya, hati orang yang beriman akan
bergoncang dan mereka akan mencucurkan air mata,
("Ya Tuhanku, kepada Engkau aku
mengadu akan kekurangan kekuatanku, kekurangan cara, dan penghinaan di
hadapan manusia. Kepada siapa yang Engkau hadapkan aku, wahai Tuhan yang
menguasai dan Engkaulah Tuhanku? Adakah Engkau hadapkan aku kepada musuh yang
Engkau telah diberikan kawalan ke atasku, atau kepada yang jauh yang
menerimaku dengan kekejaman? Jika Engkau tidak marah denganku, maka aku tidak
peduli ... ") [Bihar Al -Anwar Vol 19 halaman 22]
Muhammad (S) tidak peduli
apabila orang-orang bodoh menghasut anak-anak mereka untuk melontar baginda
dengan batu menyebabkan baginda berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda
tidak peduli jika manusia menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan
kesakitan baginda apabila mereka tidak beriman, kerana baginda melihat neraka
yang mengintai di hujung jalan yang mereka pilih. Oleh itu, Muhammad (S)
diutus, pada satu masa yang menyeru ke jalan Allah dengan hikmah dan
berbicara, dan pada masa yang lain berhujah dengan cara yang terbaik, dan
pada masa yang lain melawan orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan
melayan mereka dengan ketegasan, kesemuanya selama dua puluh tiga tahun, di
mana Rasulullah (S) tidak berehat dan tidak henti-henti berbicara,
berhujah, berjuang, dan menyeru kepada Allah sehingga nafas yang terakhir.
Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda keluar sambil bersandar pada Ali (as)
dan Al-Abbas as, menggesa manusia untuk berjihad dan menyertai tentera Usama
bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam ketaatan kepada Tuhan dan dalam ibadah
yang baginda gagahkan sehingga Allah awj tujukan kepadanya,
﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى﴾
Tha Ha * Kami tidak menurunkan
Al-Quran kepadamu supaya Engkau menanggung kesusahan.. ) [Tha Ha 20:1-2]
dan dengan kemurahan hati dan zuhud
di dunia ini, sehingga baginda (S) berkata kepada umat Islam ,
("Demi Allah yang menguasai
jiwaku, jika aku mempunyai banyak lembu sebagai pokok Tohamah, aku akan
membahagikannya di antara kamu. Maka kamu tidak akan menganggap aku
pembohong, pengecut, atau bakhi .") [Al- Wasail Vol 7 halaman
26-27 riwayat 2. Majma Al- Zawaid Vol 5 halaman 239.]
Walaupun harta rampasan peperangan
yang banyak, baginda (S) hanya mengambil sedikit dan apa yang mencukupi, begitu banyak
yang Hafsah dan Aishah mengadu kerana kehidupan terhad, dengan itu ayat-ayat
penggantian terkenal dalam al-Quran diturunkan. Jika hari ini kita mempunyai
umat Islam yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada contoh Muhammad (S)
, Islam akan menang atas segala agama.
Dakwah Nabi Muhammad (S)
mencakup semua yang berada di bawah dakwah para nabi sebelumnya: Menyeru manusia dengan lembut dan belas kasihan,
menyerang mereka dengan ketegasan dan kekerasan, menghancurkan berhala,
membunuh musuh-musuh Allah dan mengancam mereka dengan kesalahan mereka di
dunia ini dan di akhirat . Rasulullah (S) itu sangat lembut, penyayang,
dan sabar dengan orang-orang beriman, dan sangat keras, kasar, dan ganas
dengan orang-orang kafir. Percanggahan luaran di antara keseimbangan dakwah
Ilahi dan kebenaran ini tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang besar
seperti Muhammad (S) , satu jiwa yang memegang Syurga di sebelah tangan dan
Neraka di sebelah tangan yang lain untuk ditunjukkan di hadapan manusia,
menjanjikan berita gembira kepada orang-orang beriman dan peringatan dan
ancaman kepada orangorang kafir,
﴿وَبِالْحَقِّ
أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً
وَنَذِيراً﴾
(Kami turunkan Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran
ia diturunkan; dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita
gembira dan pembawa amaran) [Al-Israa’ 17:105]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan
,
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ
وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِنْ
لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ
لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾
(1 Segala puji bagi Allah, yang telah menurunkan kepada
hamba-Nya Al Kitab dan tidak dijadikan dalamnya penyimpangan apapun. 2 Tetap
lurus, untuk memperingatkan azab berat dari sisiNya dan memberikan berita
gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal saleh bahwa mereka akan
memperoleh balasan yang baik.) [Al-Kahf 18:1-2]
Perkara yang paling penting yang
membezakan seruan Rasulullah (S) adalah bahawa ia ada suatu mohor
risalah ketuhanan, dan sudah tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu,
amaran, janji, dan ancaman yang dibawa oleh Rasulullah (S) , dan pelaksananya
adalah dari keturunan Nabi (S) dan dia adalah Imam Al-Mahdi as.
Akibatnya, Janji sebenar yang Allah
SWT janjikan kepada semua nabi dan rasul sudah dekat. Dan Hari
Yang Dikenal Yang Dijanjikan Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah
dekat, dan itu adalah hari akhirnya (Iblis).Allah Yang Mahakuasa mengatakan,
﴿أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ
وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
(Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh
Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha
Tinggilah atas apa yang mereka persekutukan denganNya. [Surat An- Nahl
16:1]
Allah Yang Mahakuasa juga
mengatakan,
﴿اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ
حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾
(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan
amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan
baginya.) [Surat Al-Anbya 21:1]
Allah juga berfirman,
﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ
وَانْشَقَّ الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ
مُسْتَمِرٌّ﴾
(Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah
bulan. * Dan kalau mereka melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar
sambil berkata: (Ini ialah) sihir Yang terus menerus
berlaku.") [Al-Qamar 54:1-2]
Akhirnya, saya mengatakan bahawa
dakwah para rasul mempunyai banyak pengajaran dan orang yang beriman
akan mendapat manfaat daripadanya untuk menjadi seorang penyokong dari Ansar
Imam Al-Mahdi (as) dan bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya.
Dan dakwah para rasul mempunyai
Kebenaran, pertempuran yang perlu diperjuangkan oleh orang yang beriman yang
mahu menyokong Imam Al-Mahdi as, dari perjuangan, pengalaman pahit, kerja
keras, jihad, membunuh, bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui badan untuk
jiwa dan roh, untuk ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk penyingkiran
dan kekurangan penyokong; sakit, dan kesakitan.
﴿حَتَّى
يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ
نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾
(Sehingga Rasul dan orang-orang yang
beriman bersamanya berkata, "Bilakah datang pertolongan Allah?"
Sesungguhnya pertolongan Allah sudah dekat.) [Al-Baqarah 2:214]
Untuk mengetahhui Lebih Lanjut sila
Layari
|
Friday, 27 November 2015
Pencerahan dari Dakwah Nabi Muhammad (S)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment