Allah akan memandu Al-Mahdi di dalam satu malam
Ali (as) berkata: Bersabda Rasulullah, (Shalla
Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam):
المهدي منا أهل البيت، يصلحه الله في ليلة
(Al-Mahdi adalah
salah seorang dari kami, Ahl Al-Bait. Allah akan memandunya di dalam satu
malam”) [34].
Hadits ini pada pemahaman orang ramai
bahawa Al-Mahdi itu orang biasa mereka tidak tahu pada hakikatnya bahawa ia
adalah Al-Mahdi, tetapi mereka mungkin berkata di mana beliau pada peringkat
kehidupannya jauh dari agama yang benar, dan kesan dari kefahaman mereka ini
maka mereka mengatakan Imam Mahdi akan muncul dan diberi pertolongan dan
kemudian barulah kita mengenalnya. Sebab itulah mereka tidak melihat keperluan
mengawasi (menunggu) kehadirannya dan tidak melihat diri mereka diwajibkan
menolongnya, walaupun kesan maknanya yang berbeza-beza daripada kitab-kitab
mereka seperti yang akan kita lihat..
Kepentingan sesuatu yang mereka gambarkan dalam beberapa kemusykilan:
1 - Jika Al-Mahdi tidak tahu bahawa dia
adalah Al-Mahdi, orang ramai juga tidak tahu bahawa dia Al-Mahdi, maka siapa
yang tepat jangkaannya - terutamanya memandangkan kewujudan kerajaan-kerajaan
Taghut - yang bertepatan dengan keluarnya seorang lelaki – dia adalah
Al-Mahdi - tetapi manusia melihatnya mencari dunia, yang melibatkan perperangan
dan permusuhan, dan dengan mengakibatkan orang-orang yang beriman bermusuhan
dan berperang dan perkara ini tidak diredhai Allah dan itu disebabkan oleh
kemerosotan manusia di dalam dosa.
2 - Kekurangan pengetahuan tentang hakikat
(siapakah) Al-Mahdi akan kekal wujud sehingga akhir, dan tidak memungkinkan dia
atau orang selainnya, adalah peribadi Al-Mahdi ini, dan adalah sangat mungkin
untuk manusia melihat pada seorang lelaki yang keluar dan membenarkan dan
mencapai kemenangan tertentu yang secara kebetulan namanya ialah Muhammad bin
Abdullah atau orang memanggilnya demikian, bahawa manusia melihat dia adalah
Al-Mahdi, tetapi sebenarnya bukan Al-Mahdi, dan hasilnya pada masa kemunculan
Al-Mahdi yang sebenar kamu akan melihat manusia menganggapnya seorang pembid'ah
yang berdusta dan memusuhinya.
3 - Kekurangan pengetahuan tentang Al-Mahdi
bagi hakikat sebagai Al-Mahdi dan kekurangan bukti-bukti pada perkara ini
secara meyakinkan, dan kurangnya pengetahuan manusia dalam menggambarkannya
dengan pasti, disebabkan oleh mengekalkan sebahagian keraguan pada Al-Mahdi
yang sebenar pada masa kemunculan, atas keraguannya dan menanti-nantikan
Al-Mahdi yang dirasakan bahawa ia tidak akan muncul selepasnya, dan kekallah
bergantung harapan yang tidak menjadi kenyataan, bahkan dengan
bersungguh-sungguh mencari (jalan keluar) melakukan kerja-kerja ini untuk
mendidik manusia mengenai pemikiran (idea) bahawa Mahdi belum muncul, dan
bahawa mereka yang mendakwa sebagai Al-Mahdi bukanlah seorang pendakwah tetapi
pendusta, dan mereka akan membentuk kafilah kelima dalam memecahkan pembentukan
negara Islam. Malah, sebahagian kuasa-kuasa takbur (Mustakbirin) yang tidak
suka siasah (politik) Al-Mahdi yang bertentangan dengan kepentingan dan hawa
nafsu mereka boleh memanfaatkan halaman keraguan dan tiada keyakinan di
kalangan manusia bahawa kepercayaan Mahdi mereka adalah Al-Mahdi yang
dijanjikan,, adalah menganut melalui ruang khabar angin dan syak wasangka
ini.
4 - Jika pengetahuan Al-Mahdi dicapai
dengan memadankan nama dengan nama Rasulullah (S) dan keluarnya di Mekah,
mungkin ia telah keluar pada akhir tahun tujuh puluhan kurun yang lalu
(Pergerakan Al-Juhaiman, dan pendakwanya Muhammad bin Abdullah, yang mendakwa
menjadi Mahdi muncul di Mekah - dan kejadian itu cukup diketahui), tetapi
mereka mungkin telah membunuhnya tetapi mereka tidak menyedarinya, Jika tidak
di mana mereka hendak memastikan percanggahan ini, jika hanya diberikan apa
yang disebutkan sahaja? Dan jika mereka mengatakan bahawa dia terbunuh
merupakan bukti bahawa ia bukan Mahdi, kerana Al-Mahdi dibantu. Tanyakan kepada
mereka: Tetapi sebelum kamu membunuhnya kamu tidak mengetahuinya bahawa dia
bukan Mahdi, maka apakah hujah sehingga kamu berani membunuhnya? Dan tanyakan
kepada mereka juga, Adakah kerana alasan itu kamu akan membunuh Al-Mahdi yang
sebenar dan seperti itu juga akan menumpahkan darah ansarnya yang mereka
bertanggungjawab di hadapan Allah, dan memikul beban dosa?
Apa yang dinyatakan di dalam riwayat-riwayat mereka, tentang membuat
kesimpulan dari perbezaan pandangan mereka:
1 - Dikeluarkan (oleh) Ibn Abi Syaibah
(37223), dan Ahmad (6 / 316 / 27224), dan Abu Daud (4286), dan Abu Ya3la
(6901), dan Thabraaniy [dalam Al-Kabir (23 / 390 / 931 dan (Al-Ausath 1153)
dari Umm Salamah (ra) dari Nabi sabdanya::
يكون اختلاف عند موت خليفة, فيخرج رجل من أهل
المدينة هاربا إلى مكة, فيأتيه ناس من أهل مكة, فيخرجونه وهو كاره, فيبايعونه بين
الركن والمقام, ويبعث إليه بعث من الشام, فيخسف بهم بالبيداء بين مكة والمدينة,
فإذا رأى الناس ذلك أتاه أبدال الشام و عصائب أهل العراق , فيبايعونه بين الركن والمقام
, ثم ينشأ رجل من قريش أخواله كلب , فيبعث إليهم بعثنا, فيظهرون عليهم وذلك بعث
كلب, والخيبة لمن لم يشهد غنيمة كلب , فيقسم المال, ويعمل في الناس بسنة نبيهم r ويلقي الإسلام بجرانه إلى الأرض, فيلبث سبع سنين,
ثم يتوفى ويصلي عليه المسلمون
“Akan berlaku perselisihan ketika matinya seorang
khalifah, ketika itu akan keluarlah seorang penduduk Madinah lari ke Makkah
lalu ia didatangi oleh penduduk Makkah. Mereka mengeluarkannya sedangkan beliau
tidak menyukainya beliau pun dibai’ah di antara Al-Rukun dan Al-Maqam, lalu
digerakkan kepadanya pasukan tentera daripada Syam. Tentera itu ditelan oleh
bumi (Al-Baidaa’) di satu kawasan padang pasir antara Makkah dan Madinah. Bila
perkara itu dilihat oleh orang maka ia didatangi oleh Abdal Al-Syam dan beberapa
kumpulan dari Iraq untuk berbai’ah dengannya di antara Al-Rukun dan Al-Maqam.
Kemudian muncul seorang pemuda daripada Quraisy. Bapa saudara sebelah ibunya
daripada qabilah Kalb yang akan menghantar tentera untuk menentang orang itu
(Al Mahdi) tetapi tenteranya (Al Mahdi) dapat mengalahkan mereka. Kerugian bagi
orang yang tidak menyaksikan harta ghanimah qabilah Kalb. Dia (Al Mahdi) akan
membahagikan harta ghanimah itu dan beramal mengikut sunnah Nabi mereka di
kalangan manusia. Ketika itu Islam tersebar dengan luas. Dia akan memerintah
selama tujuh tahun kemudian wafat dan jenazahnya disembahyangkan oleh
orang-orang Islam. [35].
Orang-orang dari penduduk Makkah yang
datang berjumpa Al-Mahdi dan berbai’ah kepadanya, contohnya Abdal Al-Syam dan
beberapa kumpulan dari Iraq perlu mengenal Al-Mahdi dan masa kemunculannya
sebelum ia muncul, dan mereka perlu - mengikut apa yang difahami dari riwayat -
mereka mengenal peribadinya, kerana mereka mengeluarkannya sedangkan beliau
tidak menyukainya lalu beliau pun dibai’ah, Dari manakah datang kepada mereka
keyakinan bahawa dia ialah Al-Mahdi? Tidak mungkin di sini untuk mengatakan
bahawa mereka telah bertemu pilihan mereka. Mungkin mereka sangat mengenalinya
atau perkara yang lain, dan hasilnya kepada Al-Mahdi dari manusia adalah
menemui pilihan ke atasnya kepada suatu tempat tertentu dalam zaman dengan
perkembangan (kejadian-kejadian) tertentu, kerana ia sentiasa boleh mengambil
kesempatan daripada orang-orang yang berat sebelah seperti kenyataan ini dalam
semua butirannya, Dan memilih lelaki yang mereka mahu mungkin bukan Al-Mahdi,
dan kemudian berlaku penyelewengan, dan berlakunya kejadian ini sebelum
bersumbar dari orang yang dimulakan seperti pada masa yang lalu. Amat jelas
bahawa perkara seperti ini telah berlaku dalam peristiwa Al-Juhaiman itu,
terutamanya yang berkaitan dengan sebahagian pembai’atan penduduk Mekah.
2 – Dikeluarkan oleh Ibn Majah (4184) dan
Al-Hakim (1 / 463 / 4882) dan Abu Nu3aim (32) untuk Tsaubaan [36] katanya:
Rasulullah bersabda:
يقتتل عند كنزكم ثلاثة ,
كلهم ابن خليفة , ثم لا يصير إلى واحد منهم, ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق,
فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم,( ثم يجيء خليفة الله المهدي, فإذا سمعتم به فأتوه)
فبايعوه, ولو حبوا على الثلج, فإنه خليفة الله المهدي
Tiga orang akan
berbunuh-bunuhan pada harta simpanan, kesemua mereka adalah anak pemerintah
tetapi seorang pun tidak memperolehinya, kemudian muncul panji-panji hitam dari
Timur memerangi mereka dalam peperangan yang tiada tolok bandingnya (kemudian
datang Khalifah Al-Mahdi, dan jika kamu mendengarnya datanglah kepadanya) [37]
Bila kamu melihatnya berbai’ahlah kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas
salji kerana sesungguhnya dialah Khalifah Allah Imam Mahdi.) [38].
Dan dikeluarkan (seperti) dalam
Al-Tabaraani ((Al-Ausath)) (4130) dari Ibnu 'Umar:
كان رسول الله r جالسا
في نفر من المهاجرين والأنصار, وعلي بن أبي طالب عن يساره والعباس عن يمينه, إذ
تلاحى العباس ورجل من الأنصار, فأغلظ الأنصاري للعباس , فـ ] أخذ النبي r بيد
[ العباس ويد ] علي, فقال: [ سيخرج من صلب هذا حي يملا الأرض جورا و ظلما , و ]
سيخرج من صلب هذا حي يملا الأرض قسطا وعدلا, فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى
التميمي, فإنه يقبل من قبل المشرق, وهو صاحب راية المهدي
“Adalah Rasulullah (S) bersama-sama dengan
sekumpulan Muhajirin dan Ansar. Ali bin Abi Talib di sebelah kirinya dan Abbas
di sebelah kanannya, ketika Abbas dan seorang lelaki dari kalangan Ansar
bertelagah. Sahabat Ansar itu bercakap dengan agak kasar kepada Abbas. Maka
Rasulullah (S) memegang tangan Abbas dan tangan Ali lalu bersabda, “Daripada
keturunannya (sambil menunjukkan Abbas) akan datang seorang pemuda yang akan
memenuhkan dunia ini dengan penindasan dan kezaliman, [39] dan daripada
keturunannya (sambil menunjuk Ali) muncul seorang lelaki yang akan memenuhkan
dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan. Jika kamu semua melihat yang
demikian, berbai’ahlah kepada Pemuda dari Bani Tamim itu yang datang dari arah
Timur. Dialah pemilik Panji-panji Al-Mahdi.” [40].
وعن ثوبان، قال: قال
رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم:( تجيء الرايات السود من قبل المشرق، كأنّ
قلوبهم زبر الحديد ، فمن سمع بهم فليأتهم فيبايعهم
ولو حَبْواً على الثلج )
Dari Tsauban
katanya : Telah bersabda Rasulullah (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa
sallam): Akan datang panji-panji hitam (kekuasaan) dari sebelah Timur, seolah
olah hati mereka seperti kepingan–kepingan besi (jiwa berani), barangsiapa
mendengar tentang mereka hendaklah datang kepada mereka dan berbai’ahlah kepada
mereka sekalipun merangkak di atas salji. [41].
Hadits-hadits ini dan apa yang telah
dinyatakan sebelum ini, termasuk di dalam halaman terdahulu tanpa ragu-ragu
lagi menunjukkan bahawa terdapat persediaan bagi kedatangan Imam Mahdi (as),
Mereka perlu bersama-sama dengan mereka yang melibatkan diri dengan dakwah
Al-Mahdi atau anaknya, yang menyediakan kerajaannya bergabung dengan ansarnya,
Seperti sabda Rasulullah (S): (barangsiapa mendengar tentang mereka hendaklah
datang kepada mereka dan berbai’ahlah kepada mereka sekalipun merangkak di atas
salji) menunjukkan keperluan untuk menyokong panji-panji hitam dari Timur, atau
sekurang-kurangnya memberikan pertolongan urusannya yang sangat-sangat dituntut
(mustahab), dan tidak boleh memadamkan urusan yang penuh kebijaksanaan ini
dengan perbandingan Rasulullah (S) Jika anda tidak berada di sana dalil-dalil
mengenal pasti tanda-tanda panji-panji dan pemiliknya, ditakuti orang yang
batil mengambil kesempatan – seperti yang telah dilakukan pleh Abu Muslim
Al-Khurasani - dan Al-Rasul (S) tidak mungkin menimpakan umatnya kepada
kesesatan.
3 - Diriwayatkan dari Huzhaifah:
إن المهدي يبايع بين
الركن والمقام ويخرج متوجهاً إلى الشام وجبرئيل على مقدمته وميكائيل على ساقته ،
يفرح به أهل السماء وأهل الأرض والطير والوحش والحيتان في البحر
(Al-Mahdi akan dibai’ah di antara Al-Rukun dan
Al-Maqam dan menuju ke Syam dengan Jibrail (Jibril) di hadapannya dan Mikail di
belakangnya, akan bergembira penghuni langit dan penduduk bumi, burung,
binatang dan ikan-ikan di laut) [42].
Peribadi yang menyenangkan; Jibrail
(Jibril) di hadapannya dan Mikail di belakangnya adalah sebagai yang
melambangkan sokongan penuh dari Tuhan, dan memeranginya atau menentangnya akan
menjadi penghuni neraka, maka, tidak mungkin Al-Rasul (S) tidak mengenalinya
dalam menerangkannya dan meletakkan kekeliruan melainkan untuk mengakhiri
penyelewengan atas kebenaran, dan ketabahan hati pada ahlinya, Untuk
memekakkan telinganya dan membutakan mata hatinya.
4 - Diriwayatkan dari Ibn Hammad berkata
dari Ka3ab:
المهدي يبعث بقتال الروم
، يعطى فقه عشرة ، يستخرج تابوت السكينة من غار بأنطاكية فيه التوراة التي أنزل
الله تعالى على موسى، والإنجيل الذي أنزل الله عز وجل على عيسى، يحكم بين أهل
التوراة بتوراتهم ، وبين أهل الإنجيل بإنجيلهم
(Al-Mahdi dibangkitkan untuk memerangi Rom,
mentaat fiqah sepuluh, mengeluarkan Tabut Al-Sakinah daripada tenggelam di
Antakya di dalamnya ada Taurat yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Musa,
dan Injil yang diturunkan Allah AWJ kepada Isa, diadili di kalangan ahli
(pemegang) Taurat dengan Taurat mereka diterangkan ahli (pemegang) Injil dengan
Injil mereka) [43].
Ilmu ini mestilah telah diwarisi dari
bapa-bapanya dan dari Rasulullah (S), atau ianya (diriwayatkan) dari Mahaditsun
(perawi-perawi hadits). Sepertimana diriwayatkan sesuatu yang memastikanya,
bahawa pada umatku Mahaditsun (perawi-perawi hadits). Dan apa sahaja yang
diperlukan untuk urusan ini adalah mengenali dirinya bahawa dia adalah
Al-Mahdi, Oleh itu, adalah perlu untuk mengetahui dirinya dan menjadi penolong
(ansar) beliau, terutamanya selepas kita mengetahui bahawa melawannya tempatnya
adalah neraka, bahkan kita tahu bahawa menolongnya adalah wajib, atau
sekurang-kurangnya sangat dituntut (mustahab - sunat)..
5 - Diriwayatkan dari Abdullah bin Marwan,
dari Haitsam bin Abdul Rahman, yang berkata kepadanya, 'Ali Ibn Abi Talib (ra)
berkata:
المَهْدِيُّ مَوْلِدُهُ
بِالمَدِينَةِ، مِنْ أَهْلِ بَيْتِ النَّبِيِّ (صلى الله عليه وآله وسلم) ،
اسْمُهُ اسْمُ أَبِي، وَمُهَاجِرُهُ بَيْتُ المَقْدِسِ، كَثُّ اللِّحْيَةِ،
أَكْحَلُ العَيْنَيْنِ، بَرَّاقُ الثَّنَايَا، فِي وَجْهِهِ خَالٌ، أَقْنَى أجْلى،
في كَتِفِهِ عَلاَمَةُ النَّبيِّ، يَخْرُجُ بِرَايَةِ النَّبِيِّ (صلى الله عليه
وآله وسلم) مِنْ مَرْطٍ مُخمَّلَةٍ سَوْدَاءٍ، مُرَبَّعَةٍ فيها حَجَرٌ لَمْ
تُنْشَـرْ مُنْذُ تُوُفِّيَ رَسُولُ اللّهِ (صلى الله عليه وآله وسلم) ، وَلا
تُنْشَـرُ حَتَّى يَخْرُجَ المَهْدِيُّ، يُمِدُّهُ اللّهُ بِثَلاثَةِ
آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ يَضْـرِبُونَ وُجُوهَ مَنْ خَالَفَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ،
يُبْعَثُ وَهُوَ مَا بَيْـنَ الثلاثينَ إلى الأربعين
«Al-Mahdi lahir di
bandar (Madinah), dari Ahl Al-Bait Nabi (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam),
namanya adalah nama bapaku dan akan berhijrah (pergi) Bait Al-Maqdis
(Jerusalem), janggutnya lebat, mata hitam, gigi depannya berkilau, di mukanya
ada tahi lalat, yang betul-betul jelas, di bahunya ada tanda-tanda Kenabian,
akan membawa keluar panji-panji Nabi (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa
sallam) mengeluarkan panji-panji yang tidak berkibar sejak kematian nabi
(Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam), tidak akan berkibar pada masa
sehingga kemunculan semula Imam Mahdi (as), Allah akan membantunya dengan tiga
ribu para malaikat memukul wajah-wajah orang yang menentangnya dari belakang
mereka, yang menghantar antara 30-40 orang »[44].
Di mana panji-panji Imam Mahdi adalah
panji-panji Rasulullah (S) panji-panji ini tidak akan mengecewakan dua belas
Aushiak baginda (alaihimu Al-Salam)?
Saya katakan: Terdapat tanda-tanda lain
yang saya tinggalkan, Mencukupilah, dengan apa yang telah dibentangkan.
والحمد لله وحده وحده وحده
Segala puji bagi Allah semata-mata,
semata-mata dan semata-mata.
---------------------------------------
[33] - Fath Al-Baari: 6/397.
[34] - Musnad Ahmad (2/58) dengan sanad Shahih. [35] - dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 16
[34] - Musnad Ahmad (2/58) dengan sanad Shahih. [35] - dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 16
[36] - Ibn Kathir berkata dalam (Al-Nihayah) (hal 26): Diriwayatkan
oleh Ibn Majah, Sanadnya ini kuat Shahih dll. Dan berkata Al-Bushairi dalam
(Zawaidah) (1442): Sanadnya Shahih perawinya thiqaat. Diriwayatkan oleh
Al-Hakim dalam (Al-Mustadrak) (4 / 463 / 4880) melalui jalan Al-Hussein bin
Hafsh dari Sufyan, dan berkata ia Shahih mengikut jalan kedua-dua Sheikh
(Bukhari dan Muslim) dan Riwayat Ahmad dalam (Musnad) (5 / 277) kata-kata ini
ialah: (Jika kamu melihat panji-panji hitam datang Khurasan pergilah kepadanya
kerana di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi) .dst. berkata Al-Alamah Al-Albaniy
(rahimahu Allah): lemah (dhaif Al-Jami3) (6434) dan (Al-Dhaifah) (85), kata
Al-Syeikh Basyar 3audah Ma3ruf: Sanadnya Shahih, tetapi pada matannya
ditarik seperti dinyatakan Al-Alamah Al-Albaniy terperinci dalam
(Al-Dhaifah) .
[37] – Lafadz oleh Abi Na3im dan di dalam (Al-Sunan) daripada ayat ini (dan kemudian berkata sesuatu yang tidak jelas, beliau berkata: Jika kamu melihatnya)
[37] – Lafadz oleh Abi Na3im dan di dalam (Al-Sunan) daripada ayat ini (dan kemudian berkata sesuatu yang tidak jelas, beliau berkata: Jika kamu melihatnya)
[38] - dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 23.
[39] – dalam Al-Mathbu3 (Fata) dan pembetulan dari Al-Mu3jam
[40] - dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No. 38 dan di dalam Hamisyah
berkata Al-Thabaraani: tidak dilihatnya dari Abdullah dari Nafi3 melainkan Ibn
Al-Lahi3ah banyak yang sesuai dengannya. Kata Al-Haitsamiy dalam (Al-Majmu3) (7
/ 318 / 12413): di dalamnya Ibn Al-Lahi3ah dan padanya ada yang tidak betul
tetapi hadits itu bercanggah, Bahawa Nabi (S) tidak menerima satu wajah
pun dengan sesuatu yang dibenci, terutama bapa saudaranya Al-Abbas di mana
beliau berkata: (Ia berkait rapat dengan bapaku) dan Allah lebih mengetahui,
saya katakan: Padanya juga Abdullah bin 3umar Al-3amari Al-Mukabbir, berkata di
dalam Al-Taqrib: lemah melampaui batas, dan berkata Al-Syeikh Ahmad Al-Ghamari
dalam (Ibraz Al-Waham) (hal 131): Hadits itu kurang darjatnya untuk menjadi
Hasan. [41] –Empat Puluh Hadits Al-Mahdi Jilid 7 - halaman 13 Al-Hawiy oleh
Al-Fatawa 2/64 dari Al-Hasan bin Sufyan dalam "Musnadnya", 3uqud
Al-Durar: 129 dari Abi Na3im dalam "Shifah Al-Mahdi", dan lihat:
Musnad Ahmad, 5/277, Al-Fitan oleh Na3im bin Hammad: 188, Al-Mulahim oleh Ibn
Al-Munadiy: 194, Al-Badaa’ wa Al-Tarikh 1/188, Al-Mustadrak 3ala Al-Shahihain
4/547 Jilid 8531, Dalail Al-Nubuwah oleh Al- Baihaqi 6/516.
[42] – Al-3arif Al-Wardiy / 64 Ddan dalam Sunan Al-Daniy / 100, dari
Abi Sa3id Al-Khudriy berkata: Rasulullah bersabda ': keluar seorang dari umatku
yang beramal dengan sunnahku, diturunkan Allah kepadanya barakah dari langit,
dan diberikan berkahnya kepada bumi, memenuhi bumi dengan keadilan, sebagaimana
yang telah dipenuhi dengan kezaliman, melaksanakan selama tujuh tahun dengan
umat ini, dan pergi ke Bait Al-Muqaddis). Begitu juga Al-Thabaraani Al-Ausath:
2/15, dan pada 3uqud Al-Durar / 20, dan / 156, dan Al-Manar Al-Munif / 151,
kedua-duanya dari Abi Na3im dan Majmu3 Al-Zawaid: 7/317, Kaldaniy, dan Al-Hawiy:
2/62
[43] – Al-Fitan 1/355
[44] - Ibn Hammad: 101, 3arif Al-Suyuthi, Al-Hawiy: 2 / 73 dari Ibn Hammad, dan di mana: «... dan namanya adalah nama Nabi», Malahim Ibn Thawus: 73 dari Ibn Hammad, dengan sanad Al-Qasim bin 3abd Al-Rahman al-Haytham dan ditunjuk oleh Al-Haitsam bin Abdul Rahman, dan di mana: «... dinamakan nama bapanya », Kanz Al-3amal 14 / 589 Hadits (39 671) dari Ibn Hammad, dan di mana: «... dan namanya adalah nama Nabi ... yang memberi petunjuk », Burhan Al-Muttaqiy: 100, dari 3arif Al-Suyuthi, Ghayah Al-Mawa3idz 1 / 83 sebahagiannya mursal (tidak sampai) kepada beliau (as), Jami3 Al-Jawami3 2 / 104 dari Na3im, dan di mana: «... namanya nama nabi ... yang memberi petunjuk », Al-Isya3ah: 88 Mulakhkhashan. Dari Ibn Hammad, Faraid, Fawaid Al-Fikr: 4. Sebahagiannya. Dari Ibn Hammad, pada halaman 11 dan dari Ibn Hammad ... hinggan pada kata: Bait Al-Maqdis, di mana «... namanya nama nabi », Shawa3iq Ibn Hajar: 167 pada mulanya mursal, Al-Maghribi: 580 dari Ibn Hammad, dan ia «... namanya nama Nabi», 3uqud Al-Durar: 37 dari Ibn Hammad, dan ia «... dan namanya adalah nama nabi ... dari KhalifahNya», Biyan Al-Syafi3i: 515-516 sebagaimana pada Ibn Hammad dengan pelbagai jalan, dengan sanad Na3im bin Hammad, dan iaitu «... pada Hajam diganti Hajar »... tidak ada padanya ... ucapan ... «dan namanya nama bapaku » dan berkata: Al-Thabarani dalam «Ma3jumah», dan diriwayatkan oleh Abu Na3im dalam «Manaqib Mahdi»
Sumber: http://almahdyoon.org/sunna/418-sunna
[43] – Al-Fitan 1/355
[44] - Ibn Hammad: 101, 3arif Al-Suyuthi, Al-Hawiy: 2 / 73 dari Ibn Hammad, dan di mana: «... dan namanya adalah nama Nabi», Malahim Ibn Thawus: 73 dari Ibn Hammad, dengan sanad Al-Qasim bin 3abd Al-Rahman al-Haytham dan ditunjuk oleh Al-Haitsam bin Abdul Rahman, dan di mana: «... dinamakan nama bapanya », Kanz Al-3amal 14 / 589 Hadits (39 671) dari Ibn Hammad, dan di mana: «... dan namanya adalah nama Nabi ... yang memberi petunjuk », Burhan Al-Muttaqiy: 100, dari 3arif Al-Suyuthi, Ghayah Al-Mawa3idz 1 / 83 sebahagiannya mursal (tidak sampai) kepada beliau (as), Jami3 Al-Jawami3 2 / 104 dari Na3im, dan di mana: «... namanya nama nabi ... yang memberi petunjuk », Al-Isya3ah: 88 Mulakhkhashan. Dari Ibn Hammad, Faraid, Fawaid Al-Fikr: 4. Sebahagiannya. Dari Ibn Hammad, pada halaman 11 dan dari Ibn Hammad ... hinggan pada kata: Bait Al-Maqdis, di mana «... namanya nama nabi », Shawa3iq Ibn Hajar: 167 pada mulanya mursal, Al-Maghribi: 580 dari Ibn Hammad, dan ia «... namanya nama Nabi», 3uqud Al-Durar: 37 dari Ibn Hammad, dan ia «... dan namanya adalah nama nabi ... dari KhalifahNya», Biyan Al-Syafi3i: 515-516 sebagaimana pada Ibn Hammad dengan pelbagai jalan, dengan sanad Na3im bin Hammad, dan iaitu «... pada Hajam diganti Hajar »... tidak ada padanya ... ucapan ... «dan namanya nama bapaku » dan berkata: Al-Thabarani dalam «Ma3jumah», dan diriwayatkan oleh Abu Na3im dalam «Manaqib Mahdi»
Sumber: http://almahdyoon.org/sunna/418-sunna
No comments:
Post a Comment